Show Project InfoHide Project Info

FALKONERCENTRET

FORBEREDELSE, PLANLÆGNING OG TÆT DIALOG er afgørende faktorer for succes som underleverandør på en stor entreprise.

Bygherre: ATP Ejendomme
Opgave: Malerarbejde Scandic Hotel
Særlige forhold: Korte deadlines, krævende farvevalg
Levering: April 2019

RESPEKT FOR HISTORIEN

Falkonercentret er et af Frederiksbergs vartegn og derfor var der under stor bevågenhed, at ATP Ejendomme i slutningen af 2017 gik i gang med et omfattende ombygning af af den historiske bygning. Bygningen huser til daglig hotel-, kontor- og koncertfaciliteter, og ombygningen betyder bl.a., at antallet af hotelværelser fordobles fra 166 til 334. Det sker på 2 nybyggede etager og ved at konvertere dele af de nuværende kontorarealer til hotel. Udvidelsen lægger omkring 3.000 m2 til Falkoner Centret, der i forvejen havde næsten 30.000 m2.

Malerselkabet 21-1-2019-11
Malerselkabet 21-1-2019-07
Malerselkabet 21-1-2019-09

FORBEREDELSE OG PLANLÆGNING

Malerselskabet startede malerarbejdet op i december 2018. Et arbejde, der omfattede 160 hotelværelser, lobbyområdet, et storkøkken på Scandic Hotel samt kontorer til Frederiksberg Kommune. Der var 11 mand fra Malerselskabet på opgaven under byggeformand Bent Nissens ledelse.

Falkonercentrets status betød, at der var ekstra opmærksomhed på kvaliteten af arbejdet og på, at deadlines blev overholdt – og netop kvalitet og styring er to forhold, man lægger stor vægt på hos Malerselskabet. Som underleverandør har Malerselskabet fokus på, at man fra starten har overblik over opgaven, og at man får etableret en tæt dialog med hovedentrepenøren, der i dette tilfælde var NCC. Koordinering og gensidigt ansvar er afgørende, nå deadlines skal nås. Claus Spaabæk, entreprisechef hos Malerselskabet forklarer:

Forberedelse er afgørende, for grundig planlægning vinder man på i sidste ende. Vi vil gerne være med helt fra starten af processen og bruger meget krudt på planlægning og på at være ordentligt organiseret for at gøre det nemt for både bygherre, entreprenør og svende. Evalueringerne viser da også, at godt forberedte projekter både giver bedre indtjening og gladere medarbejdere”.

Entrepriseleder Ulrik Kjær Sørensen fra NCC stod for den overordnede projektstyring af malerarbejdet. Han siger:

Jeg sætter pris på faglighed og engagement. Vores partnere skal tage ansvar og gå efter den bedste faglige løsning”.

“VIGTIGT, AT PLADSEN ER KLAR MANDAG MORGEN”

Planlægning er alfa omega på et stort byggeri. Fx. er det vigtigt, at pladsen er klar, når næste fag skal i gang mandag morgen. Pladsen skal tjekkes i god tid inden, og jeg skal informeres om, hvad der skal gøres klar. Det er en forudsætning for, at projektet kører, og vi kan blive færdige til tiden”.
Entrepriseleder hos NCC Ulrik Kjær Sørensen
Malerselskabet falkoner 1

FEM VEJE TIL SUCCES

  • Forberedelse
  • Planlægning
  • Dialog
  • Ansvar
  • Faglighed

FAGLIG STOLTHED

Malerselskabet gør meget for at leve op til deres værdier om “æstetik, omhu og respekt”. På Scandic Hotel var en af de store udfordringer at finde den rette farvekode. Der er valgt en smuk, sart Bourdeax-rød, og det var afgørende at finde den rigtige referencefarve.

Byggeformand Bent Nissen fra Malerselskabet: “For at sikre et ensartet look, fik vi opblandet 300 bøtter i samme tapning hos Dyrup”. Det betød så, at man måtte have alle bøtter opbevaret på pladsen. Vi er meget ærekære og gør, hvad vi kan for at finde den bedste faglige løsning – også selv om den er besværlig og tidskrævende. Jeg tager hellere et kvarter af min frokostpause end at levere noget, jeg ikke kan stå inde for”.

FALKONER CENTRET åbner igen midt i 2019.